Kjøpsvilkår

1. Om Laglappen AB (laglappen.no)
• Selskapet har sitt hovedkontor i Västerås. Selskapets postadresse er Malmabergsgatan 23-25, 721 30 Västerås, Sverige.
• Hvis du ønsker å kontakte oss, send en e-post til kundtjanst@laglappen.se med ditt spørsmål og dine kontaktopplysninger, så vil vi kontakte deg snart.

2. Bestilling
• Når du har fullført bestillingen din, vil en ordrebekreftelse bli sendt til din e-postadresse. I bekreftelsen finner du all informasjon om produkter, pris, fakturerings- og leveringsadresse.
• Hvis det er noe galt i ordrebekreftelsen, skal du straks kontakte oss via e-post til kundtjanst@laglappen.se.

3. Levering
• Våre normale leveringstider er 3-7 arbeidsdager. OBS! Bestillinger under helg sendes tidligst første mandag etter.
• Hvis du velger å få levering til døren, kan pakken legges utenfor døren eller i postkassen.
• Hvis det oppstår forsinkelser i leveransen (uten at vi har informert deg om lengre leveringstid), skal du kontakte oss på e-postadressen: kundtjanst@laglappen.se.

4. Priser
• Alle priser i butikken er angitt i NOK og alle priser inkluderer 25% moms.
• Vi forbeholder oss retten til å endre prisene på grunn av endringer fra leverandør, trykkfeil i prislisten og feil i priser som skyldes feil informasjon, og forbeholder oss retten til å justere prisen.

5. Angrerett
• Ved kjøp av varer på nettsiden har du som kunde en 30 dagers angrerett som gjelder fra det tidspunktet du har mottatt en vare som du har bestilt.

5.1 Ved bruk av din angrerett:
• Du må gi beskjed om at du angrer deg. Meldingen skal sendes til oss på kundeservice@laglappen.no. I meldingen skal ditt navn, din adresse, e-postadresse, ordrenummer og hvilke varer som returen gjelder, fremgå klart og tydelig.
• Du bør umiddelbart og senest innen 30 dager etter angremeddelsen returnere produktene til oss.
• Du står for returfrakt, levering og tilstand på produktene ved retur, produktene bør derfor sendes godt pakket og i opprinnelig emballasje.
• På tilbakebetalingsbeløpet forbeholder vi oss retten til å trekke fra et beløp tilsvarende minsket verdi sammenlignet med varens opprinnelige verdi om produktet er brukt eller skadet.

5.2 Angreretten gjelder ikke ved:
• Produkter som på grunn av helse- eller hygienegrunner har vært forseglet (plombert) og der forseglingen (plomberingen) har blitt brutt av deg.
• Produkter som har karakter av forseglet lyd- eller bildeopptak og der forseglingen har blitt brutt av deg.
• Spesialprodusert produkt, som har blitt sydd spesielt til deg eller har et tydelig personlig preg etter dine ønsker.
• Tjenester som har blitt utført og der du uttrykkelig har samtykket til at tjenesten skal starte uten angrerett.
• Varer som raskt kan forringes, for eksempel matvarer.
• Løsnummer av aviser eller tidsskrifter.

6. Reklamasjon og klager
• Vi undersøker alle produkter før de sendes til deg. Skulle produktet likevel være skadet eller feilaktig sendt når det ankommer, forplikter vi oss, i henhold til gjeldende forbrukervernlovgivning, å reparere feilen gratis.
• Du må alltid kontakte oss for godkjenning før du returnerer et defekt produkt.
• Ved innkommet (ikke skadet) retur forbeholder vi oss retten til å beholde leveringsavgiften ved en tilbakebetaling.
• Klagen skal sendes umiddelbart etter at feilen har blitt oppdaget.

6.1 Hvordan går du frem ved reklamasjon?
• Eventuelle feil og defekter skal alltid reklameres til kundeservice@laglappen.no der du oppgir ditt navn, din adresse, e-postadresse, ordrenummer og en beskrivelse av feilen.
• Om vi ikke lykkes med å rette opp feilen eller levere et tilsvarende produkt, refunderer vi deg for det defekte produktet i henhold til gjeldende forbrukerbeskyttelseslovgivning. Vi dekker returfrakten ved godkjente reklamasjoner.
• Vi forbeholder oss retten til å avvise en reklamasjon hvis det viser seg at produktet ikke er feil i henhold til gjeldende forbrukerbeskyttelseslovgivning. Ved reklamasjoner følger vi retningslinjene fra «Allmänna Reklamationsnämnden», se arn.se.

7. Uavhentede pakker
• Vi forbeholder oss retten til å debitere deg 230 NOK i avgift hvis du ikke henter ut pakken din for å dekke våre kostnader. Ved hjemlevering av pakker forbeholder vi oss retten til å debitere deg 460 NOK for uløste pakker siden våre kostnader ved slike leveranser er høyere.

8. Ansvarsbegrensning
• Vi tar ikke ansvar for indirekte skader som kan oppstå til følge av produktet.
• Vi aksepterer ikke ansvar for forsinkelser/feil som følge av omstendigheter utenfor selskapets kontroll (force majeure). Disse omstendighetene kan for eksempel være arbeidskonflikt, brann, krig, pandemi, myndighetsvedtak, redusert eller manglende levering fra leverandør.
• Videre tar vi ikke ansvar for eventuelle endringer på produkter/produktegenskaper som er endret av respektive leverandør og andre faktorer utenfor vår kontroll.

9. Produktinformasjon
• Vi forbeholder oss retten til eventuelle trykkfeil på denne nettsiden samt at produkter kan være utsolgt. Vi garanterer ikke at bildene gjenspeiler produktenes nøyaktige utseende da en viss fargeforskjell kan forekomme avhengig av skjerm, fotokvalitet og oppløsning. Vi prøver alltid å presentere produktene så korrekt som mulig.

10. Informasjon om Cookies/Informasjonskapsler
• I henhold til lov om elektronisk informasjon, skal besøkende på en nettside få informasjon om at cookies brukes av hensyn til personvernet. Informasjonen i cookien kan brukes til å følge en brukers surfing. En cookie er en liten tekstfil som nettsiden du besøker ber om å lagre på din datamaskin for å gi tilgang til ulike funksjoner. Det er mulig å sette nettleseren din til automatisk å nekte cookies. Mer informasjon finnes på Nasjonal kommunikasjonsmyndighets nettside.

11. Personopplysninger
• Ved å handle hos Laglappen AB (laglappen.no), godtar du vår personvernpolicy og vår behandling av dine personopplysninger. Vi verdsetter din personlige integritet og samler ikke inn mer informasjon enn nødvendig for å behandle din ordre. Vi selger eller videreformidler aldri dine opplysninger til tredjeparter uten rettslig grunnlag.
• Laglappen AB (laglappen.no) er ansvarlig for behandlingen av personopplysninger som du har gitt oss som kunde. Dine personopplysninger behandles av oss for å kunne håndtere din ordre, samt i tilfeller hvor vi sender ut nyhetsbrev eller kampanjetilbud – for å tilpasse markedsføringen til dine individuelle behov.
• Følgende informasjon er en oppsummering av hvordan vi i henhold til personvernforordningen (GDPR) lagrer og behandler dine opplysninger.

• 11.1 Hva er en personopplysning?
En personopplysning er all informasjon som direkte eller indirekte kan knyttes til en fysisk person.

• 11.2 Hvilke opplysninger lagrer vi?
For å kunne håndtere din ordre og svare på spørsmål relatert til din ordre (kundeservice), lagrer vi ditt fornavn og etternavn, adresse, telefonnummer, e-postadresse, IP-adresse og kjøpshistorikk.
• Dine opplysninger lagres så lenge vi har et rettslig grunnlag for å behandle dine opplysninger, for eksempel for å oppfylle avtalen mellom oss eller for å oppfylle en rettslig plikt i henhold til for eksempel regnskapsloven.

• 11.3 Rettslig grunn
I forbindelse med et kjøp behandles dine personopplysninger for å oppfylle avtalen med deg.
Markedsføring, kampanjer og lignende sendinger skjer etter samtykke fra deg.

• 11.4 Hvilke opplysninger deles og til hvilket formål?

11.4.1 Betalingsleverandør
• Ved gjennomføring av kjøp, deles informasjon med vår betalingsleverandør. Det som lagres er fornavn, etternavn, adresse, e-postadresse og telefonnummer. Velger du å betale med faktura, lagres også personnummer hos betalingsleverandøren. Informasjonen lagres for å kunne gjennomføre kjøpet og for å beskytte partene mot svindel.
Betalingsleverandøren (betalingstjenesten) vi bruker er Svea.

• 11.4.2 Fraktleverandør
For å kunne levere dine bestillinger og fullføre vår avtale, må vi dele spesifikk informasjon med fraktselskapet. Det som deles med fraktselskapet er fornavn, etternavn og adresseopplysninger for levering. E-postadresse og/eller mobilnummer kan også komme til å deles med fraktselskapet for varsling.
Fraktselskapene vi samarbeider med er PostNord.

• 11.4.3 Nyhetsbrev
Vi bruker Omnisend for utsendelse av nyhetsbrev. Du kan når som helst etter å ha mottatt ditt første nyhetsbrev enkelt velge å avslutte abonnementet på tjenesten.

• 11.5 Rett til tilgang
Du har rett til å få utdrag av all informasjon som finnes om deg hos oss. Utdrag leveres elektronisk i et lesbart format.

• 11.6 Rett til rettelse
Du har rett til å be oss oppdatere feilaktig informasjon eller komplettere informasjon som er mangelfull.

• 11.7 Rett til å bli glemt
Du kan når som helst be om at opplysningene som gjelder deg slettes. Det er få unntak til retten til sletting, som for eksempel hvis det skal beholdes for å oppfylle en rettslig forpliktelse (for eksempel i henhold til regnskapsloven).

• 11.8 Ansvarlig for personvern
Laglappen AB (laglappen.no) er ansvarlig for lagring og behandling av personopplysninger i nettbutikken og sørger for at reglene følges.

• 11.9 Hvordan vi beskytter dine personopplysninger
Vi bruker industristandarder som SSL/TLS og enveis hash-algoritmer for å lagre, behandle og kommunisere sensitive opplysninger som for eksempel personopplysninger og passord på en sikker måte.

12. Endringer i vilkårene
• Vi forbeholder oss retten til å endre vilkårene når som helst. Endringer i vilkårene vil bli publisert online på nettsiden. De endrede vilkårene anses for å være akseptert ved ordre eller besøk på nettsiden.

13. Tvister og lovvalg
• Dersom en tvist ikke kan løses i samarbeid med selskapets kundeservice og kunden, kan du som kunde rette deg til «Allmänna Reklamationsnämnden», se arn.se. For personer bosatt i et annet land enn Sverige kan du legge inn en klage via https://www.datatilsynet.no/om-datatilsynet/kontakt-oss/
• Ved eventuelle tvister vil vi følge avgjørelser fra ARN eller tilsvarende tvisteløsningsorgan.
• Tvister vedrørende tolkningen eller anvendelsen av disse vilkårene skal tolkes i henhold til svensk lov og regelverk.